Publikováno: 11.11.2022 Autor: FÉR potravina
Svatomartinská vína jsou první vína ročníku, se kterými si podle tradice můžete přiťuknout poprvé na sv. Martina 11. listopadu v 11 hodin.
Svatomartinská vína jsou suchá vína se zbytkovým cukrem do 9 g/l, u nichž je povolen nepatrný obsah CO2, a liší se pouze maximálním obsahem alkoholu. U bílých a růžových vín a klaretu nesmí povolený obsah alkoholu překročit 12,5 % obj. U červených vín je maximální obsah alkoholu stanoven na 13 % obj.
Aby víno mohlo nést značku Svatomartinské, musí být vyrobeno z hroznů odrůd Müller Thurgau, Veltlínské červené rané, Muškát moravský (bílá vína) nebo Modrý Portugal a Svatovavřinecké (růžová a červená vína) vypěstovaných na území České republiky. A musí projít hodnocením nezávislé komise.
První mladé víno, kolem roku 1993, vyrobily Vinné sklepy Valtice a pojmenovaly jej „Moravíno nouveau“. Vinařský fond značku Svatomartinské uvedl na trh poprvé v roce 2005. Tehdy se přihlásilo 36 vinařství a na trh bylo uvedeno 125 000 lahví Svatomartinského. V roce 2010 na trh přišlo už 1 750 000 lahví Svatomartinských vín od 97 vinařských firem.
Třebaže se zdá, že si vinaři vymysleli nový svátek, není to tak. Svatomartinské víno má dlouhou tradici, která se po staletí vyvíjela zcela svébytným způsobem vycházejícím z koloritu českých zemí, především Moravy. Tady mladé víno získalo svůj název podle pravidelného otvírání a prvního ochutnávání v den sv. Martina, tedy symbolicky 11. 11. Označení Svatomartinské víno ve spojitosti s vítáním nového vína se začalo užívat již na dvoře císaře Josefa II.
K popíjení a prodeji Svatomartinského vína se váže několik pravidel: