Publikováno: 27.03.2018 Autor: FÉR potravina
Revoluce v obchodech: Zákazníci se mohou řídit cechovními normami, aby věděli, že kupují kvalitu!
Dříve byly v České republice závazné státní normy (ČSN). Přesně určovaly, z čeho má být která potravina vyrobena. To dnes už neplatí. Legislativa upravuje pouze konkrétní požadavky na specifické složení pro úzký okruh potravin. Dokonce i u aditiv (E) jsou omezení co do množství jen u některých kategorií. V praxi pak sice existuje ještě několik chráněných názvů, které chce-li výrobce použít, musí dodržet recepturu, tím ovšem výčet končí. A co zbytek segmentu? De facto jakékoliv další potraviny lze připravit z „čehokoli“ co může být použito k lidské spotřebě a jediné co musí výrobce splnit, je, že to bude uvedeno na obale.
Dosud se mnoho zákazníku spoléhalo na různé značky kvality například Klasu. Ale ty bohužel ne vždy opravdovou kvalitu, případně snížené množství aditiv (E) zaručovaly. Proto se sami výrobci rozhodli zavést dobrovolný systém cechovních norem. Jsou odpovědí na neexistenci standardů kvality. Po zrušení závaznosti státních norem totiž vzniklo faktické legislativní vakuum – tedy i prostor pro nepoctivé výrobce a dovozce, kteří nevydrželi trvalý tlak na až místy nesmyslné snižování ceny a začali pomalu měnit složení potravin tak, že nakonec zcela zdevastovali pojem kvalitní potravina.
Přihlášení se k tomuto systému norem a hlavně k jejich dodržování, vede ke zlepšení kvality potravin v Česku. Jedním z prvních, kdo se k cechovním normám veřejně přihlásil, je Penny Market. Řetězec nabízí svým zákazníkům vybrané výrobky, které jsou vyráběny právě podle cechovních norem, na jejichž dodržování dohlíží Potravinářská komora ČR. Konkrétním příkladem může být privátní značka Penny Market – ŘEZNÍKŮV TALÍŘ, která prošla vizuální změnou obalu, ale hlavně úpravou složení. U většiny produktů PENNY navýšilo obsah masa a snížilo množství přidaných látek. Například vídeňské párky mají 90 % masa a z původních 8mi Éček jsou v nich už jen 3, dokonce tlačenka je zcela bez nich. Téměř tři čtvrtiny sortimentu značky je vyráběno podle českých cechovních norem. Jestliže v Penny Marketu stoprocentně platí, že 7 z 10 potravinářských výrobků je českých, u privátní značky ŘEZNÍKŮV TALÍŘ je toto číslo 10 z 10, protože všechny potraviny splňují označení Vyrobeno v ČR.