Publikováno: 24.02.2011 Autor: Neznámý
Jak poznat potraviny, které jsou skutečně vyrobené v ČR ? Velmi těžko.
Stále více spotřebitelů se zajímá o složení potravin, ale také o zemi, z které potravina pochází. Jsou samozřejmě případy, kdy dovoz z dalekého kraje je nutnost, protože kokosové ořechy, banány, citrusy či kakaovníky u nás moc nerostou. Pak jsou ale případy, kdy minimálně zůstává rozum stát nad tím, jaký je potravina cestovatel.
U jahod, rajčat nebo čerstvého salátu v únoru nám postačí selský rozum, abychom odhalili, že ovoce či zelenina nebyla vypěstována u nás a v mnoha případech ani v Evropě. U běžných potravin už ale taková samozřejmá logika nefunguje. I když se člověk hodně snaží, občas zjistit odkud která potravina pochází je nadlidský výkon.
Pokud zkoumáte složení potravin, je pravděpodobné, že Vás zajímá i země, kde byla potravina vyrobena. U neznámých potravin je to logické. Ale co potraviny, které jsou na českém trhu tradiční a jejich názvy, loga a balení se po desítky let téměř nezměnila a vzbuzují v nás mylný dojem, že jsou české, tedy že byly vyrobeny v České republice a u mnoha lidí i k dojmu, že firma je česká, tedy podporují českého výrobce.
Bohužel tomu tak již dlouho není a v džungli zemí výrobců a původu je hodně těžké se zorientovat. Zkusme si tedy vyjmenovat jednotlivé případy, které mohou při zkoumání původu potraviny nastat.
To je v podstatě ideální případ, kdy sám výrobce se za svůj výrobek "nestydí" a poskytuje tak spotřebiteli informaci, kterou hledá. Ale pozor, není vše tak růžové, jak se na první pohled může zdát. Je třeba rozlišovat mezi označením "Země výroby" a "Země původu". Zákon výrobci neukládá tuto informaci na obal potraviny uvádět a je to skutečně dobrá vůle ( raději bych napsal dobrý mrav ) výrobce. Ale ne vždy, kdy je uvedena jako země výroby Česká republika musí být potravina z ČR. Velice jednoduchý příklad mohou být burské oříšky dovezené z Číny, v ČR je "výrobce" zabalí a osolí a bez problémů může být výrobek označen, že byl vyroben v ČR.
Pro potřeby spotřebitelů je tedy mnohem zajímavější informace o zemi původu. Má větší vypovídající hodnotu, protože udává skutečné místo odkud pochází buď hlavní surovina nebo kde byla samotná potravina vyrobena. Příkladem je třeba kompletně vyrobená potravina v neoznačené konzervě kdesi v Asii. V ČR "výrobce" na konzervu pak nalepí etiketu s českým designem ( někdy toto dělá už přímo výrobce v zemi původu ) a potravina může být spotřebiteli prezentována k prodeji.
Hlavně na základě obíhajícího řetězového emailu se rozšířila do jisté míry chybná informace o tom, že pokud čárový kód na obalu potraviny začíná číslem 859, je tato potravina ( nebo obecně jakýkoli výrobek ) z ČR. Skutečnost je taková, že kód začínající číslem 859 pouze označuje firmu registrovanou v ČR, ale v podstatě tento ukazatel přímo nesouvisí s tím, kde byla potravina vyrobena nebo odkud pochází. Proto je dobré se tímto údajem neřídit. O problematice čárových kódů na potravinách také píše pan Petr Havel na svém blogu.
Jak již bylo uvedeno v úvodu, to, že potravina má typický český název, který má dlouholetou tradici a historii, v dnešním globalizovaném komerčním světě již toto nevypovídá žádným způsobem o místě výroby potraviny. Mnoho spotřebitelů je zaskočeno, když zjistí, že jejich oblíbené výrobky, které jsou zvyklí si léta kupovat a dělají tak s vědomím, že kupují českou potravinu od českého výrobce, jsou vyráběny nejenom mimo ČR, ale také firmou, která má sice český název, ale je vlastněna z části nebo zcela zahraničním majitelem.
Majitele, který se schovává za českým tradičním názvem výrobce zjistíte poměrně snadno, na webových stránkách www.justice.cz, kde po zadání jména podnikatelského subjektu se vypíše jeho vlastnická struktura ( pokud ve vyjimečných případech se nejedná o akciovou společnost s akciemi na majitele - česká specialita ). Mnoho odvětví v potravinářství už je v podstatě jen zahraniční záležitostí, jen hodně těžko budete hledat například český pivovar s českým majitelem. Podobně na tom jsou cukrovinky a další ..
O informace o původu potravin je stále větší zájem a je to dobře. Výrobce by se za své výrobky neměl stydět a měl by spotřebiteli dát vědět, jaký původ má potravina. A na základě toho se pak může spotřebitel rozhodnout a ne jen na základě zavádějících tradičních českých názvů potravin a reklamních sloganů.
Tento rok také plánuje Potravinářská komora ČR uvést logo s názvem "Česká potravina - garantováno potravinářskou komorou ČR", které jak název sám napovídá bude určeno pro potraviny s jasně doloženým původem.
Stejně tak i naše aktivita s logem "Zdravá potravina.cz" má svoji variantu s českou vlaječkou, které jasně informuje spotřebitele o tom, že potravina pochází a je vyrobena v České republice.