Publikováno: 15.07.2013 Autor: Neznámý
Máme tam nakupovat, ale moc nekoukat co a hlavně si to nefotit. Opravdu to tak chceme ?
Běžně tam chodíte nakupovat, prohlížíte potraviny, vybíráte, nakupujete, platíte, odcházíte. Tak to běží pokaždé, až do jedné chvíle. Představte si situaci: přítelkyně nebo manželka je doma, stará se o potomka a vy nevíte, jaký prací prášek máte koupit. Dostaví se ale spásný nápad využít moderní techniku - v mém případě chytrý telefon, který si dovolím použít k pořízení fotografie regálu.
A to byla chyba. Asi jako většina zákazníků jsem si totiž nevšiml u vchodu nalepeného malého piktogramu s přeškrtnutým fotoaparátem. Ihned ke mně přistoupil „tajný“ zaměstnanec a začal se mě velice agresivně vyptávat, co fotím a proč. Za chvilku přišel druhý a i ten se mě začal stejným způsobem věnovat. Situace neznalý „kolemnakupující“ si musel zákonitě myslet, že ochranka chytla ošklivého zloděje, protože oba pánové začali vykřikovat, že zavolají policii a domáhali se smazání fotografie. To jsem odmítl, nenechal se vyprovokovat, zaplatil nákup a odešel.
Příhoda nepříjemná, ale přiměla mě se nad tím vším zamyslet. Rozhodně se nemůžu zlobit přímo na ty dva pány, kteří se sice chovali neomaleně a hrubě, ale se zákazem fotografování nemají nic společného. Pravda je, že by mě ani nenapadlo, že něco tak přirozeného, jako vyfocení si neživého předmětu, může být zakázané. Začal jsem proto pátrat po více informacích…
Vězte, že obchodník má právo takový zákaz mít. Ovšem nemá právo jej aktivně vymáhat, může vás jen vykázat ze svého obchodu. K zadržení vás jako osoby nebo telefonu má právo jen policie, ta ale zase nemá důvod zasahovat, pokud neporušujete zákon. A to rozhodně nepovolené focení pro soukromou potřebu není.
Při zjišťování informací o tématu, o kterém jsem donedávna nic nevěděl, jsem zjistil, že lidí s podobnou „příjemnou“ zkušeností je překvapivě hodně. Začal jsem tedy pročítat příspěvky, abych se dověděl, že zákazníci měli potyčky s ochrankou i kvůli malichernějším důvodům. Například, když si rodiče fotili dcerku v obchodě nebo se pár fotil před vstupem do obchodu, apod.
Proč tedy obchody tak úpěnlivě trvají na dodržování zákazu pořizování fotografií ve svých provozovnách? Oficiální reakce, které jsem zaznamenal, se většinou pohybují jen v obecné rovině nebo mluví o ochraně před konkurencí, která by třeba chtěla mít máslo o desetník levnější.
Osobně si to ale nemyslím a důvody bych hledal úplně jinde - ve velmi špatném fungování a stavu supermarketů jako takových. Stačí se podívat, kolik za letošní rok bylo uzavřeno prodejen s potravinami z důvodu výskytu myší, a to prodejen všech známých značek řetězců. Prodejny nemusí být jen uzavřené. Provozovatelé také průběžně dostávají pokuty za prošlé zboží, nejakostní, plesnivé, apod. A ty nenacházejí jen kontroloři Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI), ale také samotní zákazníci. A rozhodně mnohem častěji než kontroloři, protože kontrolorů je málo a nestíhají prodejny zavírat a pokutovat tak rychle, jak by bylo potřeba.
Zákazníci, kteří nějaké pochybení objeví, se zachovají různě. Někdo na to upozorní prodavačku, někdo to neřeší a najde se i někdo, kdo si daný prohřešek zkrátka chce vyfotit. A to je průšvih – pro řetězec, který tolik investuje do reklamy, aby nám vnutil myšlenku, že je nejlevnější, nejkvalitnější a nejvíce český a kdo ví, co ještě. Pak jedna fotografie s plesnivým sýrem sdílená na sociální síti má najednou větší váhu než miliony investované do reklamy, které jakoby vyletěly z okna.
Prohřešky nemusíte nijak zvlášť hledat, přicházejí samy a překvapivě ve velkém. Stačí si třeba jen kontrolovat účtenky u pokladny. Možná mám jen smůlu, ale statisticky z 10 nákupů mít chybu v 8 z nich a vždy v můj neprospěch – to je zvláštní náhoda. Rozhodně neškodí ani převážení již navážených potravin, třeba zeleniny v síťce, vážené sýry, apod. I zde (a dle internetových diskusí nejen mně) není neobvyklé, že zjistíte chybu. Ano, chyby se stát mohou, každý jsme jen člověk a každý někdy chybu udělá. Ale toto měřítko je zarážející.
Jelikož to nebylo poprvé (a rozhodně ne naposledy), co jsem fotil v obchodě, přikládám dvě mé ilustrační fotografie. Džus, který obsahuje méně jak polovinu ovocné složky byl štítkem označen jako 100% a na jeho základě jsem jej také koupil a pravdu jsem zjistil až doma. Nebo zlevněný snack z důvodu prošlé trvanlivosti o 50%, ale s výslednou cenou prakticky totožnou jako stejná potravina se zárukou. A přesně toto obchody nechtějí. Aby se ostatní zákazníci dovídali, že zrovna
v jejich řetězci dochází k takovým věcem. V dnešní době je přitom tak snadné sdílet informace s více lidmi. Obchody si toto dobře uvědomují a místo toho, aby se snažily své chyby napravovat, tak raději vyvíjejí úsilí, aby se o tom nikdo nedozvěděl.
Obchody se snaží navenek tvářit tak, že vychází vstříc zákazníkovi, a ten je pro ně vším. Ale je hlavně ten, který nic nezjišťuje, na chyby neupozorňuje a jen jako ovečka hází věci do košíku, poslušně zaplatí a na nic se neptá. Přitom právě moderní doba přináší možnosti dříve nevídané.
Díky chytrým telefonům (například i pomocí naší mobilní aplikace Nutriatlas) lze dnes o potravinách získat mnoho informací. Naskenováním čárového kódu se na displeji objeví přehledně všechny dostupné informace včetně jejího původu, výrobci i složení. Zákazník tak nemusí složitě s lupou etiketu zkoumat. Ovšem pokud mu někdo nezakáže v obchodě fotit, to by potom měl smůlu. To je způsob, jakým obchodníci vycházejí vstříc svým zákazníkům. Bohužel se tato praxe netýká jednoho konkrétního řetězce, ale je obdobná u všech.
Ale rád bych skončil pozitivně. Věřím, že se blýská na lepší časy. Jednak se čím dál více lidí začíná zajímat o složení, původ a kvalitu toho, co kupují. A tím pádem poroste i využití chytrých telefonů při nákupu a řetězce budou muset dříve nebo později přehodnotit svůj postoj ke svým zákazníkům.
Zatím znají jen drahý marketing v médiích a zametání problémů „pod koberec“ místo toho, aby si zametli v obchodech a uklidili ve skladu od myší.
A také věřím, že bude přibývat menších prodejen potravin, které v naší zemi měly tradici, než dorazily uctívané akční letáky. Světlé výjimky existují, a pokud máte možnost chodit nakupovat k „soukromníkovi“, určitě to doporučuji. Nejenom, že zde často najdete lokální potraviny (platí hlavně, ale nejenom o ovoci a zelenině), ale také úplně jiný přístup k zákazníkovi. Nikdo vás nebude vyhánět kvůli focení, ale naopak vám poradí a podá informace o tom, co prodává.