Publikováno: 15.01.2022 Autor: Kalmus
Červík v jablku? Nebo šunka, která byla po rozbalení oslizlá a zapáchala? Nebo jste zjistili, že krájený chleba byl mezi plátky plesnivý? Všechny popsané vady lze reklamovat stejně jako třeba nefunkční mobil.
Vzhledem k tomu, že potraviny zpravidla vydrží kratší dobu než dvacet čtyři měsíců, jsou pravidla pro uplatňování práv z vadného plnění, tedy pro reklamace, mírně jiná než u ostatního spotřebního zboží.
Minimální trvanlivost a použitelnost potravin
V případě prodávání, označování a uchovávání potravin si už ani zdaleka nevystačíme s českými právními předpisy. Mnohé je totiž upraveno ve směrnicích a nařízeních Evropské unie tak, aby měli spotřebitelé napříč unií zaručený stejný standard ochrany. Většinu podstatného v této oblasti nalezneme v nařízení Evropského parlamentu a Rady o poskytování informací o potravinách spotřebitelům, dále v zákoně o potravinách a v občanském zákoníku. Zda se v případě data uvedeného na obalu potraviny jedná o minimální trvanlivost nebo použitelnost, poznáte podle úvodních slov. Minimální trvanlivost se uvádí jednoduše výrazem „Minimální trvanlivost do …“, případně „Minimální trvanlivost do konce …“, zatímco použitelnost slovy „Spotřebujte do …“.
Zásadní rozdíl mezi potravinami po době použitelnosti a těmi po minimální trvanlivosti je v tom, že ty po datu použitelnosti již nelze dále prodávat a neměly by být konzumovány, protože již nejsou bezpečné ani zdravotně nezávadné. Potraviny, u nichž uplynula minimální trvanlivost, takže jsou prošlé, lze prodávat za podmínky, že jsou jako prošlé označeny, jsou umístěny odděleně od ostatních a jsou stále bezpečné pro spotřebitele. Je tomu tak proto, že po dobu minimální trvanlivosti je garantováno pouze to, že si potravina uchová své specifické vlastnosti, pokud bude správně skladována. Některé druhy potravin mohou být konzumovatelné i dlouho poté, co jejich minimální trvanlivost uplyne – například konzervy nebo sušenky. Potraviny, na nichž je uvedena použitelnost, naopak podléhají rychlé zkáze – například chlazené mléčné výrobky.
Kdy je potravina závadná?
Uvedení data na obalu výrobku potom znamená, že do konečného data použitelnosti či minimální trvanlivosti má prodávající vůči vám povinnosti z takzvané záruky za jakost. Proto pokud potravina nemá do určeného data obvyklé vlastnosti, máte právo ji reklamovat. Kupříkladu se může jednat o situaci, kdy si v chladícím boxu supermarketu vyberete majonézový salát. Po jeho otevření zjistíte, že značně zapáchá a celkově nevypadá čerstvě, i když ještě neuplynula doba použitelnosti. Dalším příkladem mohou být nakládané okurky, u kterých najdete po otevření na povrchu láku plíseň, i když u okurek ještě neuplynula minimální trvanlivost. Vadou může být ale také to, pokud se výrobek neshoduje s deklarovaným složením nebo nemá předepsanou gramáž.
Pohlídejte si také cenu u zboží v regálu a na účtence. Nezřídka se stává, že je zboží na prodejně špatně označeno cenou, takže si jej dá spotřebitel do košíku a u pokladny se potom diví, že je cena jiná, a to někdy i v řádu desítek či stovek korun. Jenže pokud obchodník u pokladny účtuje vyšší cenu, než jakou uvádí v reklamním letáku či na regálu v obchodě, klame své zákazníky…
Pokračování článku zde: dTest: Reklamace nedostatků potravin - Nezávislé testy, víc než jen recenze
Zdroj: Internetový portál bezpečnosti potravin - Reklamace nedostatků potravin (bezpecnostpotravin.cz)