Publikováno: 10.11.2022 Autor: Slunew
Zítra 11.11.2022 dorazí Martin, zda bude na bílém koni nikdo neví, ale že budou vína a husy, tak to se ví na 100%.
V dávných dobách se v tento den nejen slavilo všeobecným veselím a hodováním, ale byl to i den odvodů daní, obnovování smluv a kontraktů, zahajovali se tribunály či probíhaly volby do místních zastupitelstev. Z dřívějších tradic se více méně dochovaly už jen husy a víno.
Třebaže se zdá, že si vinaři vymysleli nový svátek, není to tak. Svatomartinské víno má dlouhou tradici, která se po staletí vyvíjela zcela svébytným způsobem vycházejícím z koloritu českých zemí, především Moravy. Tady mladé víno získalo svůj název podle pravidelného otvírání a prvního ochutnávání v den sv. Martina, tedy symbolicky 11. 11. Označení Svatomartinské víno ve spojitosti s vítáním nového vína se začalo užívat již na dvoře císaře Josefa II.
V novodobých dějinách první mladé víno, kolem roku 1993, vyrobily Vinné sklepy Valtice a pojmenovaly jej „Moravíno nouveau“. Vinařský fond značku Svatomartinské uvedl na trh poprvé v roce 2005.
Aby víno mohlo nést značku Svatomartinské, musí být vyrobeno z hroznů odrůd Müller Thurgau, Veltlínské červené rané, Muškát moravský (bílá vína) nebo Modrý Portugal a Svatovavřinecké (růžová a červená vína) vypěstovaných na území České republiky. A musí projít hodnocením nezávislé komise.
K popíjení a prodeji Svatomartinského vína se váže několik pravidel:
Svatomartinská vína by se neměla otevřít dříve než 11. 11.
Víno se nalévá vždy z lahve a nikdy ze sudu.
Na etiketě musí být vždy logo Svatomartinského vína, tj. značka se sv. Martinem na bílém koni.
Každá láhev musí být opatřena předepsanou záklopkou (která je pro všechny vinaře stejná) s nápisem Svatomartinské a datem ročníku na hrdle láhve.
Další dodržovanou tradicí je pečená husa. A proč právě husa? Jedna legenda praví, že husy při kázání sv. Martina rušily, proto skončily na pekáči. Další příběh hovoří o tom, že husy sv. Martina prozradily, když se mezi nimi ukrýval.
K tradičním sladkým pokrmům tohoto den patří martinské rohlíčky. I zde je hned několik vysvětlení, proč jsou ve tvaru rohu. Martinské rohlíky tak mají připomínat starověký roh k pití (Trinkhorn) či rohy obětovaného býka, tedy pohanské zvyklosti, které byly přebrány i do křesťanských oslav. Čeští obrozenečtí historici pak tvrdili, že svátek sv. Martina položila církev do doby slavností Baccha (Dionýza), zobrazovaného s dvěma růžky na hlavě, proto začali pekaři péci pečivo podobné těmto růžkům.