Publikováno: 09.12.2023 Autor: FÉR potravina
Sice je to pohodlné, dají se tím vyřešit dárky na poslední chvíli, ale ne vždy je to úplně bezpečné. Ne každý nákup potravin či potravních doplňků na internetu je správnou volbou.
Státní zemědělská a potravinářská inspekce nekontroluje jen kamenné obchody, ale i nabídky v rámci internetových obchodů. zaměření je stejné - odhalení klamání zákazníka a potenciálně nebezpečných potravin či doplňků stravy.
Mnozí z nás jako vánoční dárky volí různé doplňky stravy a preparáty nabízející "krásu, mládí a zdraví". Bohužel pokud zvolíme nikoli kamennou prodejnu (lékárnu), ale webové stránky, můžeme se ocitnout na webech, které než skutečně zdraví prospěšné produkty nabízí něco, s čím budemem mít problémy.
Zlákala vás nabídka potravin na internetu? Než kliknete na tlačítko „koupit“, zkuste si nejprve odpovědět na několik otázek:
1) Zkontrolujte si, zda nabízené potraviny nejsou na seznamu rizikových webových stránek a výrobků. Přehled rizikových webů dle SZPI najdete zde. Vždy po rozkliknutí daného odkazu SZPI uvádí na co konkrétního si u daného internetového obchodu dávat pozor.
2) Zamyslete se nad tím, zda jsou pro vás webové stránky důvěryhodné: Jsou webové stránky bez zřejmých jazykových chyb a překlepů, srozumitelné a přehledné?
Víte, kdo je prodávající? Našli jste obchodní podmínky? Pokud ano, jsou tyto obchodní podmínky v češtině?
3) Zjistěte si co nejvíce informací o prodávajícím: Je uveden název prodávajícího, jeho sídlo, adresa, IČO, telefon, e-mail? Je prodávající z ČR nebo ze zahraničí? Je uveden stejný prodávající v obchodních podmínkách i v jiných částech webu (např. v záložce kontakt)?
4) Seznamte se důkladně s obchodními podmínkami a se svými právy: Máte přístup k plnému znění obchodních podmínek a jsou v českém jazyce? Zaručuje prodávající bezpečné doručení i rychle se kazících potravin?
5) Zjistěte si co nejvíce informací o potravině, kterou chcete koupit: Jsou informace u nabízené potraviny v českém jazyce? Jsou informace o potravině přesné, jasné, snadno srozumitelné, nejsou zavádějící? Netvrdí prodejce, že potravina zabrání určité nemoci, zmírní ji nebo ji vyléčí? to totiž není povolené!
6) Pozor na nekalé obchodní praktiky prodejce: Připadá vám, že vás prodejce do nákupu „tlačí“? Je na stránkách nabízen stále stejný počet kusů výrobku, přestože neustále přibývají objednávky? Je časově omezená sleva automaticky prodlužována? Jaké jsou nejčastější nekalé obchodní praktiky si můžete prohlédnout zde, (zejména §4 - §5b, příloha č.1 a č.2)
zdroj:potraviny na praníři